2023-03-25Itt a fordulat, ez már nem az összeszerelő üzemnek csúfolt ország

Itt a fordulat, ez már nem az összeszerelő üzemnek csúfolt ország

Egyre-másra erősödnek fel azok a hangok, amelyek szerint a magyar gazdaság egyik legnagyobb problémája az, hogy összeszerelő üzemmé vált az ország. Konkoly-Thege Máté, az ipari gyártógépek értékesítése és szervizelése terén negyvenéves tapasztalattal rendelkező Thege-Plastic Kft. ügyvezetője szerint viszont a Magyarországon működő külföldi vállalatok alkalmazottjai többszörös hozzáadott értéket állítanak elő az innováció terén. Már csak ezért is megilleti őket a nagyobb tisztelet.

Nem alaptalan a kijelentés, amely szerint Magyarország összeszerelő üzem, de sokan – amikor hangot adnak többnyire kritikus véleményüknek – elfelejtik hozzátenni azt, hogy a külföldi tulajdonú, elsősorban multinacionális vállalatok nélkül talán kevéssé lenne jelen az ipar számára rettentően fontos tényező: az innováció – mondta az Indexnek Konkoly-Thege Máté, a Thege-Plastic Kft. ügyvezetője.

ÉS VALÓBAN: EGY GÉPSORT HIÁBA TELEPÍT UGYANAZ A CÉG VILÁGSZERTE, AZ EGY KICSIT MÁS LESZ KÍNÁBAN, MÁS NÉMETORSZÁGBAN, ÉS MÁS LESZ MAGYARORSZÁGON IS.

Az optimalizációs folyamatok elkerülhetetlenek, azok pedig hatással vannak az új gyárak működésére is. A szakember szerint valahogy így alakul ki egy szervezet életében a belső innováció. Igaz ez akkor is, ha a magyar szakemberek nem feltétlenül fejlesztenek ki egy forradalmi technológián alapuló új eszközt, viszont akkor, amikor lehetőségük nyílik rá, a gyártásra, az optimalizálásra vonatkozóan mindent megtesznek azért, hogy az adott termék a lehető legjobb legyen.

48110804 8bf12bffadd1a4d7e239b336fb8b8f52 Wm

 

Ipar és innováció kéz a kézben jár 

A Magyar Suzuki Zrt.-t 1991-ben alapították. A japán többségi tulajdonban lévő autógyár révén több mint harminc éve jelen van Magyarországon az autógyártás, amelyre az egész nyugati ipar támaszkodik. A szegmens még a válság alatt is növekedésben maradt, az újautó-piac a januári 2,8 százalékos növekedés után februárban már 3,2 százalékkal nőtt – derült ki a Datahouse adataiból. Több mint 18 ezer új autó kapott rendszámot január és február hónapban, ami 3 százalékos bővülésnek felel. Konkoly-Thege Máté szerint ez a statisztika is hűen tükrözi, mennyire fontos, hogy e márka jelen van hazánkban. És akkor a győri Audiról és a kecskeméti Mercedes-gyárról nem is beszéltünk.

Ha valós képet szeretnénk kapni, érdemes egy friss beruházást, illetve annak az iparra gyakorolt hatásait megnézni a Thege-Plastic Kft. ügyvezetője szerint. Felidézte, hogy az éppen épülő debreceni BMW-gyárnál tavaly év végén jelentették be, hogy az autógyár mellett akkumulátor-összeszerelő üzemet is létrehoznak, amellyel együtt a beruházás összértéke az eredetileg tervezett 400 helyett 800 milliárd forint lesz. Az üzem felépítése ötszáz új munkahelyet teremt azon felül, amiről eddig tudtunk, és amelyhez az állam – amely más projektkeretben is jelentős összegeket hitelezett meg a magyar vállalkozások számára – 13,5 milliárd forint támogatást nyújtott. Emellett a cégvezető szerint kiemelendő, hogy a felépült gyár már teljesen elszakad majd a fosszilis energiahordozók használatától, ráadásul az autóipari konszern hazánkba telepíti elektromobilitási stratégiájának szívét is, hiszen ebben az üzemben kezdődik az első teljesen elektromos platformjuk gyártása, itt állítják elő a modellekbe kerülő akkumulátorokat is.

EGYES BECSLÉSEK ALAPJÁN 2030-RA AZ ÚJAUTÓ-ELADÁSOK 60 SZÁZALÉKÁT MÁR AZ ELEKTROMOS JÁRMŰVEK TESZIK MAJD KI, EZZEL AZ ELEKTROMOS AKKUMULÁTOROK IRÁNTI IGÉNY 5600 GIGAWATTÓRÁRA FOG NŐNI.

Mindez azért is fontos, mert ezek mellett számos – műanyagipari – vállalkozás is megkezdte az egyeztetést arról, hogy a BMW-gyár mellé települne, és az általa gyártott termékekkel kiszolgálná a várhatóan egyre inkább erősödő keresletet. A Thege-Plastic képviseletében én is előrehaladott tárgyalásokat folytatok több ilyen üzemmel. Mindezen hatás pedig megmutatkozik majd a munkahelyek növekvő számában, a GDP növekedésében, a magyar gazdaság lendületében – jelentette ki Konkoly-Thege Máté.

Fókuszban a munka hozzáadott értéke

Ha már az autóipar jelentős márkái, a műanyagipari szakember szerint érdemes megjegyezni, hogy a szomszédos országokban is hasonlóan gondolkodnak, amikor az autóipar és az innováció kapcsolatáról esik szó. A kínai tulajdonban lévő Volvo a negyedik technológiai központjának létesítésére készül, amelynek helyszíne Krakkó lesz. A döntés hátterében a hozzáértők szerint az áll, hogy a lengyel városban igen élénk a telekommunikációs szektor, de kellőképp vonzók az ott jelen lévő további technológiai cégek is. A szoftverfejlesztők, a mérnökök és a tesztelők toborzása már el is kezdődött, akik különböző biztonsági megoldásokon és a fedélzeti számítógépek funkcióin dolgoznak majd.

Hogy miért érdekes ez számunkra? Konkoly-Thege Máté úgy véli, az említett autóipari beruházások jelentősége a munka hozzáadott értékében mutatkozik meg. „A járművek és alkatrészek gyártása helyett ugyanis komoly szakértelmet igénylő fejlesztés zajlik majd az új létesítményekben, ami az elektromos átállásban is segíti majd a márkákat” – állapította meg.

Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az alacsonyabb szakmai színvonalú, főleg szerelői feladatok ellátására szakosodott üzemek jelenléte a lengyel ipartól sem idegen. Például tavaly decemberben a Mercedes jelentette be, hogy elektromos kisteherautókat összeszerelő üzemet épít, míg néhány hónappal korábban, júliusban egy akkumulátorokban használatos rézfóliákat gyártó szervezet döntött a lengyelországi befektetés mellett.

Az ilyen és ehhez hasonló beruházásokat szeretné a magyar kormány is az országba csábítani, részben ezért épülnek a sokat és sokak által vitatott akkumulátorgyárak is. Ennek hatására ismételten felerősödtek azok a kritikus hangok, amelyek szerint Magyarország csak egy nagy összeszerelő üzem, pedig ez igen félrevezető állítás

– vont mérleget lapunknak a Thege-Plastic első embere.

48110808 D5aeb8a2af54f9198a63c9ac60bb3245 Wm

 

Megéri külsős cégeknek kiadni a munkát

Érdemes a kérdéskört a kifizetett munkabérek szempontjából is áttekinteni. A cégvezető kiemelte: a külföldi tulajdonban álló, de Magyarországon is leányvállalattal rendelkező cégek által fizetett bérek és egyéb juttatások nagyjából kétszeresét teszik ki a belföldi vállalatokénál. Úgy véli, egy multinacionális nagyvállalat termelékenységi előnye is nagyobb, amelynek köszönhetően extraprofitra tesz szert, továbbá ezen külföldi üzemek nélkül az átlagos bérszínvonal is a jelenleginél egyértelműen alacsonyabb szinten állna.

A külföldi cégeknek régóta megéri külsős vállalatoknak kiadni például

  • a mérnöki munkát,
  • a fejlesztést,
  • a logisztikát,

mert az ezeken a területeken adható munkabér nálunk kedvezőbb, ráadásul a magyar szakemberek megbízhatóak és rendkívül rutinosak.

Konkoly-Thege Máté elsősorban a gyárak, üzemek menedzsmentjével, valamint azok működtetőivel áll szoros kapcsolatban. Meggyőződése, hogy a szükséges technológia adaptálásához mély és komoly szakmai tudás, tapasztalat szükséges. Ennek biztosításához egyaránt szükség van a hatékony felső vezetésre és a gyártósorok melletti munkatársakra is.

Azt szoktam mondani, hogy a menedzsment a vállalkozásunk feje, a fizikai dolgozók pedig a kezei. Igen ám, de mi van a kettő között? A gerinc, amelyet a már említett mérnökökből, fejlesztőkből álló réteg alkot

– állapította meg. Hozzátette: lehet, hogy nincsenek olyan világraszóló termelőipari vagy elektronikai márkáink, mint a németeknek a Siemens, a cseheknek a Škoda vagy a hollandoknak a Philips, de értékelnünk kell az olyan „egyszerűbb” megoldásokat is, amelyek például arra irányulnak, hogy egy eszköz könnyebb legyen, vagy ne melegedjen fel jobban használat közben. Legyen szó a termelésre vonatkozó belső innovációról vagy akár valamely automatizációs megoldásról, a mögötte álló mérnöki csapat elévülhetetlen érdemeket szerez nap mint nap.

A felsorolt példák is azt támasztják alá a cégvezető szerint, hogy:

több tiszteletet a magyar szakembereknek! Ne süssük rájuk a bélyeget, mely szerint ők csak egy összeszerelő üzem működéséhez szükséges humán erőforrások!

(Borítókép: Konkoly-Thege Máté. Fotók: Papajcsik Péter / Index)

We use Cookies and other technologies. We use them for website operation, statistics, personalization of content and ads, offers and to share the data collected in this way with our media, advertising and analytics partners. Our partners can combine these with other data. By clicking on Accept, you agree to all of these. You can set the content of your consent under More settings, which you can change at any time. Detailed cookie and privacy policy.